בלוג

ניתוחי תיקון לחך ולשפה שסועה

שפה שסועה וחסך שסוע הם מומים מולדים שבהם אפשר לטפל באמצעות ניתוח קוסמטי. במאמר הבא נסביר עד כמה המומים הללו שכיחים, מה היתרונות של התערבות רפואית ואיך בוחרים את המנתחים המתאימים

שפה שסועה וחסך שסוע הם מומים מולדים שבהם אפשר לטפל באמצעות ניתוח קוסמטי. במאמר הבא נסביר עד כמה המומים הללו שכיחים, מה היתרונות של התערבות רפואית ואיך בוחרים את המנתחים המתאימים

גם חך שסוע וגם שפה שסועה הם מומים מולדים. ההבדל הוא שחיך שסוע הוא מום בו החלק המהווה את גג הלוע ורצפת האף אינו שלם, בין אם במידה וחלקית ובין אם במידה מלאה, בעוד שפה שסועה היא מום שבו השפה בלתי שלמה, באופן חלקי או מלא, עם או בלי מעורבות של האף. כמו כן, השסע בשפה יכול להיות חד צדדי או דו צדדי.

שפה שסועה וחסך שסוע פוגעים באיכות החיים. היות ובשביל דיבור תקין נדרשת חסימה מלאה של מעבר אוויר מחלל הפה אל האף, תפקוד שרירים לא מושלם וחסך שסוע עלולים לגרום לבריחת אוויר והפרעות בהיגוי. במקרים של שפה שסועה, הפגיעה היא בעיקר אסתטית ואת האבחון ניתן לבצע כבר בזמן הסקירה העוברית או לאחר הלידה.

 

מה היתרונות של ניתוח קוסמטי?

החדשות הטובות הן שכלים רפואיים מתקדמים מאפשרים להתמודד עם מצבים של שפה שסועה וחסך שסוע בדרגת חומרה משתנה. התנאי הוא רק לבחור מנתח פלסטי מיומן ורצוי גם לבצע את התהליך כאשר יש שני מנתחים בחדר אחד.

ניתוח לחך שסוע בגיל 10 חודשים עד 18 חודשים לדוגמא מתבצע באמצעות הכנסת צינוריות לאוזניים, בגילאי הילדות אפשר לבצע ניתוח קוסמטי לשיפור התפקוד של החך ומגיל 17 מומלץ לשקול התערבות אורתוניתוחית לתיקון עמדת הלסתות. בכל אחד מהמקרים האלה, המטרה היא למנוע את בריחת האוויר לאף ואפשר במקביל לבצע ניתוח לתיקון המראה החיצוני של האף יחד עם יישור המחיצה.

בנוגע לשפה שסועה, מבצעים מגיל 3 חודשים עד חצי שנה ניתוח ראשוני לתיקון השפה והמשכיות רכס השיניים במידה וזה אפשרי. בגילאי הילדות אפשר לשלב טיפול אורתודנטי וניתוח תיקון רכס השיניים עם השתלת עצם, בעוד מגיל 17 מומלץ לבצע ניתוח לתיקון עמדת הלסת וניתוח אף.

 

בחינת כל מקרה לגופו – לבחירת הניתוח המתאים

גם ניתוח לחך שסועה וגם ניתוח שפה שסועה מחייבים התייעצות עם בעלי מקצוע. המטרה היא להתאים את הניתוח לגיל המנותח, למצב הרפואי שממנו הוא סובל, לרקע הבריאותי שלו ולדרישות אסתטיות או תפקודיות. לאחר מכן, אפשר לתכנן את מהלך הניתוח ולשמוע על השלבים השונים שבהם מבצעים אותו.

עוד שיקול שכדאי לקחת בחשבון הוא המיקום של הניתוח. בדרך כלל מומלץ לבצע את הניתוח קרוב למקום המגורים, בלי קשר לגיל, כדי להקל על החזרה לשגרה. אבל אם אי אפשר לדוגמא לעבור ניתוחי פנים בירושלים כי גרים בערים רחוקות יותר, יכול להיות שרצוי בכל זאת להשקיע בנסיעה כדי להבטיח התערבות מקצועית.

 

הקשר בין חך שסוע ושפה שסועה לבין גנטיקה

בדיון על שפה שסועה גנטיקה היא מרכיב עיקרי. הסיבה לכך היא שסוג התורשה שמשפיע על שפה שסועה הוא רב סיבתי, מה שאומר שהוא כרוך גם בתורשה משפחתית וגם בגורמים סביבתיים. מנגד, יש לציין שגם הסיבות הגנטיות והתורשתיות וגם הסיבות הסביבתיות לא מפוענחות במלואן. מה שכן ידוע הוא שהבעיה של שפה שסועה קיימת אצל כל ילד אחד מכל 600-700 לידות, בעוד חך שסוע מופיע באחת מתוך 2,000 לידות ושכיח יותר בבנות מאשר בנים.

 

לסיכום, גם לגבי שפה שסועה וגם לגבי חך שסוע ניתוח הוא משהו שכדאי לשקול אותו. לפני כן, מתייעצים עם רופאים מומחים ומנוסים.